Thursday 12 December 2013

Pengalaman semasa ambil result SPM

Assalamualaikum semua...ini kali pertama saya tulis blog ini....First blog yg  saya karang ialah pengalaman semasa ambil spm...Actually saya telah menduduki peperiksaan  spm pade tahun 2011....haha...dah ketinggalan zaman dh spm...sekarang ni...sedang sambung belajar di Universiti Malaysia Terengganu bidang sains biologi. ketika ini saya sedang berehat secukupnya . Maklumlah kuliah hari ini tak ada. Jadi pd ptg ni.. Nak ambil kesempatan nk tulis blog yg pertama iaitu...My spm result...erm...actually tiba2 dalam kepala teringat psal pengalaman amik result spm...ok...saya akan menceritakan pengalaman saya semasa ambil spm..

    Ok...sehari sebelum ambil result spm..saya sehari berasa amat tetekan memikirkan apakah result spm saya ni teruk ke baik ke atau sebaliknya..mak saya cakap banyakkan solat sunat dan lepas maghrib jer terus wat solat hajat agar dapat keputusan cemerlang dlm spm.. Sampai x leh tidur plak...biasalah perasaan x tenang bile nak ambil result tersebut.

    Keesokan harinya, hari yg amat menakutkan bg saya... Result spm akan diumukan pde pkul 10 pg. Sebelum tuh saya pergi bersarapan bersama member2 skola sebelum nak amik result... Setelah itu..jam saya menunjukkan pkul 10 tepat pg..saya dan member terus berangkat dari kedai sarapan langsung ke skola..Mase tibe di sekolah. Ramai yang dh amik slip result spm....terutama member aq tuh..( bukan rakan sekelas)..ilham namanya...tanye lah spm dpat brpe A...pastu dye ckp xde A...ckp2 makan jer...pastu dye cdang nak repeat bahasa melayu..pastu saya dan rakan saya terus ke dewan nak amik slip exam...masa tuh member saya x berapa ramai la..saya lah org yg awal amik slip tersebut. Masa tuh kt depan cikgu kelas yg mencari slip spm saya....terketar giler la...jantung makin lub-dub dgn pantas nya...setelah tu..cikgu menyerahkan slip spm tu kt saya...bile tgk result sye..berasa kecewa sangat..xboleh terima kenyataan sbb saya target 9A dlam spm...tp 3A jer yg mampu saya dapat...memang frust la lpas tgk result...masa tuh aq tgh duduk kt satu kerusi dewan tuh...sambil tgk sekali lg result dgn penuh hampa...selepas itu...Guru Besar saya menegur saya dan melihat result spm saya...tp...Beliau ckp result saya bagus sebenarnya...saya un terkejut..apa yang bagusnya..sbb saya 3A jer spm ...memang malu dgn semua member2 skola sebab saya antara pelajar target 9A  dalam spm. Guru beasr ckp result saya amat baik...xde gred C dlm result saya...semua B+....lg satu beliau ckp lagi..ade satu A+..pendidikan islam....hanya tu jer beliau ckp result saya antara result terbaik,,hehehe...bile tgk the rest...result un ok gak...tp yg saya cemburu tuh...dorang lebih satu A dri saya..4A la kan...tp...ade yg C..ade yg D....erm...ramai jgak cikgu2 yg nak taw result saya....tapi kebanyakan cikgu suka dgn result saya...terutama bio, kimia, fizik...semua B+....cikgu cakap..bio dan kimia saya antara result yg terbaik dlam sekolah saya...dan cikgu saya ckp lg rmai rakan2 yg x leh score sains subjek tersebut...Pastu cikgu fizik un dtg...beliau terkejut tgk fizik saya...sbb mase trial, selalu la...selalu score C dan C+ sokmo...hahaha..sbab saya payah jgak ah dgn fizik ni...mmg mmg syukur la..mmg x sangke...pastu saya tanye dgn member la...sape dpat semua A dlam spm...pastu dye sorang sorang jer...bdak perempuan klas saya....mmg agak dh dye dpat 9A dlam spm...tp x straight A solid la cmtu...ade cmpur2 cmtu la...lpas tuh baru balik dgn perasaan yg masih hampe sbb x dpat semua A....Ptg tuh..mak dan ayah balik...nak tgk result spm saya...bile mak dan ayah saya tgk....klau mcmni dpat 9A...bio,bi,sejarah,kimia,add math dan fizik..semua B+...klau gred naik skit kan ..dpat A-..hehehe...kedekut jgak pemeriksa ni...tp parent saya ckp...bgus la result tuh..seolah2 xde C un dlam spm...paling minimum un B+ jer...tpi bende ni sudah berlalu..nk watmcmmne kan..saya dlu spm...bkan main lgi...study un las2 minit saja...sebab mase form 4 n form 5 saya mmg kaki cc la..sejak terpengaruh dgn kwan...gi cc main game..hehehe....xpe la..masa un dh berlalu..tggal nk pikir msuk ipta mner plakn kos apa yang nak ambil berdasarkan pde result saya....bile tgk sayrat...semua U boleh masuk sbb saya xde C masa spm......tp kebanyakan yg ckp masuk matrik lg bagus dprd masuk U..sbb singkat nak dpat  degree di Universiti nanty...

     Tu jer lah yang saya kongsikan pengalaman saya semasa amik result spm...bende ni dh jauh ketinggalan zaman...tp saje jer...nak tulis ni sbb mmg idea saya nak tulis blog pasal ni pde ptg ni..hahaha...ok la...nak solat Asar dulu....Assalamualaikum...:)

2 comments:

  1. Boleh sampaikan pada rakan2 yang mempunyai anak atau rakan lepasan SPM.
    Untuk kemasukan ke KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS ๐Ÿซ IPTS bawah Anak Syarikat Majlis Agama Wilayah Persekutuan (MAIWP). Elaun sara diri bulanan diberikan .
    Mohon sebarkan maklumat dan informasi yg diterima.
    KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS mencari pelajar lepasan SPM yg berminat untuk mengikuti kursus di peringkat DIPLOMA.
    Kursus Yang Ditawarkan:
    ▶Diploma Sains Kejururawatan
    ▶Diploma Pembantu Perubatan
    ▶Diploma Kesihatan Persekitaran
    ▶Diploma Sains Perubatan
    ▶Diploma Farmasi
    ▶Diploma Kesihatan Dan Keselamatan Pekerjaan (OSH )
    ▶Diploma Pengurusan Hotel
    ▶Diploma Pengurusan Logistik
    ▶Diploma Pengurusan Sumber Manusia

    Kemasukkan: JULY 2019
    Tarikh Pendaftaran: 06 & 07 Julai 2019
    Tempoh Kursus : 3 tahun

    KELEBIHAN DI PIUC
    • Pendaftaran RM195๐Ÿ’ถ๐Ÿ’ฐ sahaja.
    • Kolej hak milik penuh dibawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) ๐Ÿ•Œ.
    • Pinjaman PTPTN disediakan kepada pelajar๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ.
    • Duit Sara Diri bulanan RM300๐Ÿ’ต๐Ÿ’ต kepada yang layak.
    • Asrama๐Ÿฌ dan pengangkutan ๐ŸšŒ๐ŸšŒDisediakan.
    • Penerbangan pergi๐Ÿ›ซ dan balik ๐Ÿ›ฌSabah dan Sarawak ditanggung setelah tamat pengajian.
    • Terbuka kepada semua bangsa ๐Ÿง•๐Ÿป๐Ÿ‘ณ♂๐Ÿ‘ฒ๐Ÿป.
    • Pasaran pekerjaan 85% - 95 % selepas tamat pengajian.
    • "Highly job marketability".
    • Tertakluk kepada terma dan syarat.

    Berminat Untuk Memohon?
    WhatsApp/sms ;-
    <>Nama๐Ÿ™‹๐Ÿผ♂๐Ÿ™‹๐Ÿผ♀
    <>Alamat ๐Ÿฌ
    <>NO Hp ๐Ÿ“ฑ
    <> Gambar Kad Pengenalan ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
    <> Gambar Slip SPM ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
    <>Email ๐Ÿ’ป
    Hantar Kepada
    ▶ 0102757767

    Www.picoms.edu.my / https://amellark95.blogspot.com/2019/03/picoms-pengambilan-sesi-july-2019.html ๐Ÿ’ป
    Mohon Untuk Hebahkan Berita Dan Peluang Ini.
    MOHON SHARE!!!

    Tolong sebarkan berita baik. Kalau bukan anak kita mungkin ada anak2 rakan kita. Jangan tutup pintu peluang mereka.Satu pintu kita buka utk org lain, In Sha Allah 7 pintu Allah buka utk kita. Aamiin

    ReplyDelete